Tips om preventief te werken aan rust en energie

Laat het niet zover komen dat je straks thuis zit zonder energie, maar luister naar die seintjes en ga preventief aan de slag!

    Je zit op je werk in een grote kantoortuin of op een drukke afdeling. In ieder geval met veel mensen om je heen. Je hebt een taak die je voor het einde van de ochtend af moet hebben. Je gaat er eens goed voor zitten (dat hoeft natuurlijk niet letterlijk) en begint er vol goede moed aan. Dan komt een collega met een vraag. Je luistert en helpt. Je pakt je eigen werk weer op. Dan hoor je ineens een gesprek tussen 2 collega’s over een klant/patiënt en je bent afgeleid. Je weet daar ook iets over en mengt je in het gesprek. Uiteindelijk ga je weer verder met het werk wat je aan het doen was. Je merkt dat je je minder goed kan concentreren en dat je moe begint te worden. Dan komt er een collega een praatje maken met de collega die tegenover je zit. Ze blijven een hele tijd kletsen en met een half oor luister je mee. Pfff…het wordt steeds lastiger om je te concentreren. Het lukt je om je taak af te hebben maar je voelt je doodop.

    Je gaat naar huis en ploft op de bank. Je hoop dat er niemand belt of langskomt. Je wilt echt even met rust gelaten worden. Je denkt: “ik heb nu echt even tijd voor mezelf nodig”. Maar voor je het weet komen de kinderen thuis met 101 vragen en verhalen, je gaat boodschappen doen en eten maken. Die avond heb je op de planning staan om te gaan sporten, maar je bent zo moe dat je daar echt geen energie meer voor hebt, dus je belt af. Tenslotte lig je uitgeteld op de bank en vallen je ogen dicht. Je hoort jee partner nog net zeggen: “nou dat is ook lekker gezellig…..”.

    Herken je dit? Wat denk je dat er gebeurt als dit zo een lange tijd doorgaat? Juist, dan komen er nog meer klachten bij die vermoeidheid en uiteindelijk trek je het niet meer. Je valt uit. En dat is wel het laatste wat je wilt, want hoe moet het dan met het werk, het huishouden, wie zorgt er dan voor de kinderen?

    Dus blijf je zo doorgaan of ga je over tot actie?

    Actie? Wat voor actie dan? Daar heb ik helemaal geen energie en tijd voor….

    Als jij dit zo door laat sudderen en geen actie onderneemt om tijd voor jezelf te creëren om energie op te doen, dan steven je recht op een burn-out af. Je kunt nu zeggen: “bij mij is het nog niet zo erg”, maar alle herkenningspunten in bovenstaande tekst zijn seintjes dat het je teveel wordt. Laat het niet zover komen dat je straks thuis zit zonder energie, maar luister naar die seintjes en ga preventief aan de slag!

    Mijn visie op genoeg energie hebben is heel simpel:

    Ik vind dat je niet alleen kunt geven, maar ook moet nemen. En dat is niet egoïstisch. Sterker nog, ons lichaam geeft ons heel veel seintjes als je alleen maar voor een ander zorgt en niet voor jezelf.. Als je leert om naar die seintjes te luisteren en er preventief mee aan de slag gaat, krijg je genoeg energie om, naast de zorg voor anderen, ook nog leuke dingen te doen. Dan zit je weer lekker in je vel. Is dit lastig? Ja soms wel, maar als ik het kan, kun jij het ook.

    Hieronder vind je handige tips en tricks die jou inzicht geven en waarmee je aan de slag kunt gaan.

    Find your balance, energy & happiness the natural way.

    Wil jij 3 gouden tips ontvangen om je snel weer energiek te voelen? En die je kunt toepassen op elk moment en elke plaats?

    Terugkeer van energie

    Het aanpakken van je stress begint met het laten terugkeren van je energie. Fysiek en mentaal. Het is dus belangrijk dat je weer lekker in je vel zit. Als je uit balans of zo moe bent dat je energieniveau tekortschiet, dan is het zaak om daar als eerste aan te werken.

    Wanneer je echt uitgeput bent, neem dan je tijd en neem vooral je rust!

    Goed slapen

    Vroeg wakker zijn en niet meer kunnen inslapen, onrustig slapen of liggen piekeren komen vaak doordat je te veel aan je hoofd hebt. Slecht slapen is vaak een van de indicatoren dat je niet lekker in je vel zit. Het is een belangrijk signaal dat je het rustiger aan moet doen. Als je dat signaal blijft negeren, raak je op den duur opgebrand.

    Slecht slapen heeft een grote invloed op hoe je je voelt, op de kwaliteit en snelheid van je werk en op de hoeveel je aankunt. Mensen die vermoeid of opgebrand zijn, zijn eerder ziek doordat hun weerstand afneemt. Goed slapen en uitrusten zorgen voor een goede start van de dag en zorgen ervoor dat je de hele dag goed doorkomt.

    Wat helpt je om goed te slapen? Minder koffie en naar een beeldscherm kijken in de avond, geen telefoon bij je bed en ontspanning zoeken. Waarschijnlijk wist je dit al wel, maar ga bij jezelf eens te rade wat je nog meer zou kunnen doen om beter te kunnen uitrusten en slapen.

    Wat kan ik doen om meer uit te rusten en beter te slapen? Probeer eens mindfulness oefeningen om beter te slapen.

     

    Geen Resultaten Gevonden

    De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

    Balans in werk en leven

    Balans in het leven gaat om een goede verdeling van jouw tijd en energie over de diverse aspecten in je leven. Jouw inspanning en ontspanning moeten met elkaar in evenwicht zijn.

    Balans gaat om weten welke aspecten in je leven echt belangrijk voor je zijn en die voorrang geven. Meer balans is vaak een kwestie van de ongewenste dingen minder doen (overwerk, huishouding, zorgtaken etc.)

    Inzicht krijgen in disbalans geeft rust. Weten waar de schoen wringt, is de eerste stap naar de oplossing.

    Stel je hebt 100 punten te verdelen over alles wat belangrijk is in je leven. Voor je gezin, sporten, hobby’s vrienden, vrijwilligerswerk, werk, levensbeschouwing, etc. Verdeel deze 100 punten over al deze aspecten op een voor jou ideale manier. Een aspect wat vaak vergeten wordt, is de “ik-tijd”. Tijd waarin je voor jezelf zorgt en tijd maakt voor jezelf. Dit aspect is heel belangrijk, vergeet niet om het een plek te geven.

    Klopt deze verdeling met hoe je daadwerkelijk je tijd verdeelt? Vul dat ook in.

    Aspecten van mijn leven Ideale verdeling Daadwerkelijke verdeling
    gezin
    sport
    hobby
    vrienden
    werk
    me time
    Totaal 100 100

    Wat valt je op?

    Ben je tevreden met het aantal uren dat je (over)werkt?

    Kom je voldoende aan je rust toe en heb je voldoende tijd voor jezelf en je dierbaren?

    Energiegevers en energievreters

    In het dagelijks leven zijn er zaken waar je energie van krijgt en die energie van je vragen. Dit gebeurt in je werk als privé. In de ideale situatie zijn er meer zaken die je energie geven dan die je energie kosten. Maar als je je moe of opgebrand voelt, dan is de kans groot dat je last hebt van teveel energievreters.

    Het is goed om te weten waarmee jij jezelf kunt opladen. Weet jij waar je energie van krijgt? In je werk en privé? Wat is je passie? Waar word je gelukkig van? Of waar moet je van glimlachen? Waar ontspan je door? Wat vind je leuk om te doen? Werk je graag alleen of met mensen om je heen? Hou je van muziek, reuring of meer van stilte? Werk je graag buiten of steeds op een andere plaats? Hou je van structuur of meer van spontaniteit? En wat heb je verder nodig aan eten, sporten, contacten, inspiratie of ontspanning?

    Het is ook goed om te weten wat je energievreters zijn. Wat zuigt jou leeg? Waar word je moe of moedeloos van? Waar erger je je groen en geel aan? Wat ontwijk je het liefst?

    Vul de factoren in die jou energie geven en die energie vreten.

    Voorbeelden van energiegevers kunnen zijn: “willen”, familie, complimenten, zingeving, resultaat behalen, dingen waar je goed in bent, nuttige bijdrage leveren, goede gesprekken, sporten, hobby’s, muziek, cultuur, creatieve bezigheden, jezelf ontwikkelen, zonlicht, warme douche, humor, gezelligheid, successen, iets afmaken…

    Voorbeelden van energievreters kunnen zijn: “moeten”, nutteloze zaken, conflicten, geroddel, files, reistijd, fouten, sleur, piekeren, lastige gesprekken, klachten, slecht eten, onduidelijkheden…

    • Zijn jouw energievreters in balans met de energiegevers?
    • Hoe kun jij je energievreters verminderen?
    • Hoe kun jij je energiegevers vermeerderen?

    Draagkracht en draaglast

    Stress is onder meer een gevolg van onbalans tussen jouw draagkracht en je draaglast. Draagkracht is wat je aankunt en draaglast is je belasting, wat je te dragen hebt.

    Jouw draagkracht wordt bepaald door jouw capaciteiten en vaardigheden om stress te kunnen voorkomen en ermee om te gaan. Ook je omgeving en de situatie waarin je leeft, hebben hier invloed op.

    Je draaglast wordt gevormd door factoren in jouzelf en je omgeving die spanning veroorzaken. Denk aan eisen uit je omgeving (je werk, zorgen om familie), ingrijpende gebeurtenissen of conflicten.

    Er ontstaan problemen wanneer de draaglast groter is dan de draagkracht. Voor een korte periode hoeft da geen probleem te zijn, maar als je langdurig uit balans bent, raak je uitgeput, Wanneer de draaglast vergroot ( bv als het heel druk is of er problemen thuis zijn) of wanneer je draagkracht vermindert (bv als je ziek bent), dan is er gaan balans meer. Je bent een voelt je uit balans.

    Draaglast, welke last rust er op jou?

    Hoe verlaag je je draaglast? Hoe kun je je last lichter maken?

    Draagkracht, wat maakt je sterk?

    Wat kan je draagkracht verhogen? Hoe krijg je meer energie of kracht?

     

    Ik denk dat ik je hiermee waardevolle content heb gegeven waar je zelf al mee aan de slag kunt en waar je zeker inzicht mee kunt krijgen. Laat me hier eens weten wat jouw grootste inzicht is en welke actie je gaat ondernemen.

    Heb je vragen over hoe jij rust en energie terug kunt krijgen en kunt blijven houden?

    Neem contact met me op. Ik beantwoord je vragen en geef je waardevolle tips.

    Pura Potenza

    Locatie

     

    St Luciastraat 28,  Weert

    Maak een afspraak

     

    Neem contact op

    Openingstijden

     

    Op afspraak