Leveren de coronamaatregelen jou ook stress op?

 Lees wat je hieraan kunt doen.

Als ik TV kijk en het journaal of andere nieuwsprogramma’s kijk, dan valt me op dat het vaak gaat over:

  • Jongeren die het zwaar hebben door de coronamaatregelen. Ze kunnen niet naar school en hebben weinig sociale contacten.
  • Ouders die het moeilijk vinden om alle ballen in de lucht te houden. Ze moeten thuis werken, kinderen begeleiden met hun school en misschien ook nog wel mantelzorg erbij doen. Ook in de relationele sfeer kunnen hierdoor problemen ontstaan.
  • Vereenzaming van ouderen, studenten, kinderen en alleenstaande.
  • Ondernemers die niet meer weten hoe ze het hoofd boven water moeten houden

Samengevat lees ik tussen de regels door dat er heel veel stress ervaren wordt.

Alle maatregelen die er genomen worden zullen zeker helpen om het virus onder controle te krijgen en om de druk in de zorg omlaag te laten gaan. En dat is ook nodig. Maar ik mis maatregelen die mensen helpen bij hun angsten, stress en frustraties of die zorgen voor een andere levensstijl. Om te voorkomen dat deze mensen uit gaan vallen, dat hun immuunsysteem goed blijft werken en dat ze beter bestand zijn tegen alles wat er op hen afkomt.

Stress, wat doet dat nou eigenlijk met je?

Als je stress ervaart, reageert je lichaam automatisch door in de vecht- of vluchtmodus te schieten. Het zorgt ervoor dat je lichaam tot actie over kan gaan om bv weg te rennen en terug te vechten. Je hartslag gaat omhoog, je pupillen verwijden zich, je lichaam maakt meer glucose aan etc.

Dit betekent ook dat je lichaam andere functies, die op dat moment minder belangrijk zijn, on hold zet, Denk daarbij aan je immuunsysteem. Dat hoeft niet persé voor de volle 100% te werken als jij aan het vluchten bent. Of je spijsvertering, die hoeft dan ook niet op volle kracht te werken.

Als stress lang aanhoudt, zeg maar chronisch wordt, blijven bovenstaande functies in je lichaam extra hard of juist minder hard werken voor langere tijd. Dan kan het dus wel een probleem worden dat je immuunsyteem of je spijsvertering niet zo goed werken. Je word vatbaarder voor bacteriën en virussen als je immuunsysteem niet goed werkt. En ziekte ligt op de loer. Dat kan beginnen met wat kleine klachten, maar als je er niks aan doet kun je uiteindelijk eindigen met een burn-out.

Wat kun je doen om stress te verlagen?

Ga eens kijken wat jouw stressfactoren zijn. En waar je energie van krijgt en wat je energie kost. Als je hier inzicht in hebt, kunt je stappen gaan bepalen om hier verandering in te brengen.

Dit kan stressverlaging zijn, dit kan anders omgaan met stress zijn, het kan zijn dat je de lat lager wilt leggen, of dat je bepaalde werkzaamheden, taken of zelfs personen los wilt leren laten. Dit kan rust in je hoofd zijn en tijd voor jezelf nemen zijn.

Allemaal mogelijkheden die ervoor zorgen dat jij minder stress ervaart, meer energie krijgt, niet zo snel ziek wordt, minder moe bent en daardoor beter met moeilijke omstandigheden kunt omgaan.

Wat zijn jouw energiegevers en energievreters?

In het dagelijks leven zijn er zaken waar je energie van krijgt en die energie van je vragen. Dit gebeurt in je werk als privé. In de ideale situatie zijn er meer zaken die je energie geven dan die je energie kosten. Maar als je je moe of opgebrand voelt, dan is de kans groot dat je last hebt van teveel energievreters.

Het is goed om te weten waarmee jij jezelf kunt opladen. Weet jij waar je energie van krijgt? In je werk en privé? Wat is je passie? Waar word je gelukkig van? Of waar moet je van glimlachen? Waar ontspan je door? Wat vind je leuk om te doen? Werk je graag alleen of met mensen om je heen? Hou je van muziek, reuring of meer van stilte? Werk je graag buiten of steeds op een andere plaats? Hou je van structuur of meer van spontaniteit? En wat heb je verder nodig aan eten, sporten, contacten, inspiratie of ontspanning?

Het is ook goed om te weten wat je energievreters zijn. Wat zuigt jou leeg? Waar word je moe of moedeloos van? Waar erger je je groen en geel aan? Wat ontwijk je het liefst?

Heb jij meer energievreters dan energiegevers?

Wat kun je zelf doen om hier een betere balans in te krijgen?

Will jij graag hulp om zelf meer grip te krijgen op jouw stress? Ik sta voor je klaar om je hierin te begeleiden. Meld je aan voor een begeleidingstraject of voor de cursus “hoe krijg je zelf meer grip op stress?”.

Find your balance, energy & happiness the natural way.

Neem contact op voor vrijblijvend advies

In 3 maanden naar rust in je hoofd en agenda

Reiki cursus graad 1

Pura Potenza

Locatie

 

St Luciastraat 28,  Weert

Maak een afspraak

 

Neem contact op

Openingstijden

 

Op afspraak