Mindfulness

 

Met je gedachten ben je vaak in het verleden of in de toekomst ipv in het hier nu. Terwijl de momenten van inzicht, geluk en het gevoel écht te leven, zich altijd afspelen in het nu. Met mindfulness vergroot je het aantal momenten dat je in het nu bent.

Het is wetenschappelijk bewezen dat mindfulness positieve veranderingen teweeg brengt in je hersenen. Het zorgt voor zelfbewustzijn en compassie. Maar ook voor minder stress, minder lichamelijke pijnklachten, meer focus, beter geheugen, minder angst, minder terugval bij depressie. Wanneer je mindfulness traint heeft dit ook een gunstige werking op je bloeddruk, hartslag, cortisolspiegel en immuunsysteem.

Inhoud

In 8 weken ga ik je tips en opdrachten geven om je te helpen bij mindfulness waarbij je leert:

  • Je bewust te zijn van wat er is, op het moment dát het er is.
  • Aandacht hebben voor wat er in en om je heen gebeurt, zonder daar een oordeel over te vellen en zonder het te willen veranderen.
  • Om te accepteren wat er is, wat het ook is: een emotie, gedachte of fysieke sensatie, groot of klein, aangenaam of minder aangenaam.

De cursus werkt iedere week met een ander thema en daarbij horen opdrachten en evaluaties. Je mag de opdrachten in 1x doen, of je verdeelt ze over de week. Sommige oefeningen moet je een paar dagen achter elkaar doen.

Maak er geen prestatie van! Komt het een dag niet uit, voel je niet schuldig. Je doet deze cursus voor jezelf, je wilt er iets van leren en er iets voor doen. Als je die inzet hebt, kom je een heel eind. Soms geeft iets niet doen, ook inzicht. Dit geeft geen vrijbrief om niks te doen, maar ook dat is een keuze die jezelf maakt.

Het aanleren van nieuw gedrag kost discipline en tijd. Er dagelijks mee bezig zijn, zorgt ervoor dat je de mindfulness diep in je systeem verankert. Realiseer je dus goed dat dit tijd kost en hou hier rekening mee in je planning.

Wees mild naar jezelf toe in je beoefening. Het gaat er niet om of je de oefening goed of fout hebt gedaan, het gaat om de ervaring. Het kan voorkomen dat je helemaal niks voelt of ervaart en ook dat is prima. Het is wat het is, wat het ook is. Ongetwijfeld ga je zowel plezier en weerstand beleven aan deze cursus. Weet dat dat erbij hoort. En dat het ook weer over gaat. Een open en nieuwsgierige houding helpt daarbij.

Een van de uitgangspunten van mindfulness is juist het niet streven. Verwacht niets en laat je verrassen.

Na afloop

  • Weet je hoe je je bewust kunt zijn van wat er is, op het moment dát het er is.
  • Weet je hoe je aandacht hebt voor wat er in en om je heen gebeurt, zonder daar een oordeel over te vellen en zonder het te willen veranderen.
  • Weet je hoe je kunt accepteren wat er is, wat het ook is: een emotie, gedachte of fysieke sensatie, groot of klein, aangenaam of minder aangenaam.
  • Weet je hoe je meer bewustzijn en zelfcompassie kunt hebben.
  • Weet je hoe je minder stress, minder lichamelijke pijnklachten, meer focus, beter geheugen, minder angst kunt hebben.

Praktische informatie

Duur: 8 weken
Inclusief: oefeningen, hou hier rekening mee in je planning.

N

Hier en nu

N

Zelfbewustzijn

N

Compassie

N

Focus

Pura Potenza

Locatie

St Luciastraat 28,  Weert

Maak een afspraak

 Ik sta voor je klaar

Openingstijden

Op afspraak

Te volgen op

 Social Media